Alle afleveringen van de

Colourclass Namibia

Namibia_Stage.jpg

Aflevering 1 – Onze uitrusting

We vliegen met Air Namibia van Frankfurt naar Windhoek. Van hieruit gaan we naar het Namib Naukluft National Park, waar we overnachten in de Sossus Dune Lodge. Het is tijd om onze uitrusting klaar te maken voor gebruik. In deze Colourclass gebruiken we camera's en objectieven van Sony's α-series voor onze foto's en filmopnamen. De statieven en panoramakoppen van Novoflex zorgen voor stabiliteit bij het maken van panorama-opnames, foto's van de sterrenhemel en timelapses. Voor de timelapses hebben we ook de LRT Pro Timer van Gunther Wegner meegenomen. We werken met de gloednieuwe EIZO ColorEdge CS2740 als monitor. Hiermee krijgen we al direct op locatie gegarandeerd de ideale, kleurechte productievoorwaarden. De nieuwe M10-filterhouders van Haida maken het nog makkelijker om met onze insteekfilters te werken. Tot slot hebben we ook nog de Theta Z1 mee van Ricoh, een krachtige 360°-camera.

Aflevering 2 – Basisprincipes van de panoramafotografie

De Deadvlei is één van de meest bekende locaties van heel Namibië. Vrijwel iedereen heeft al wel eens beelden gezien van de eeuwenoude dode bomen voor de rode duinen. Het is een natuurspektakel dat nauwelijks in één foto te vatten is. Daarom gaat Alexander Heinrichs in deze aflevering dieper in op de basisprincipes voor geslaagde panoramafoto's. Een vlucht in een heteluchtballon geeft ons de kans om Namibië te fotograferen vanuit een adembenemend perspectief.

Aflevering 3 – Basisprincipes van de astrofotografie

Om de unieke Deadvlei ook van bovenaf te fotograferen, charteren we een helikopter. De lichtvervuiling in Namibië is minimaal. Daarom zijn de voorwaarden ideaal voor een uitleg over astrofotografie door Alexander Heinrichs.

Aflevering 4 – Basisprincipes van timelapses

We reizen door, naar het Delight Hotel in Swakobmund. Van hieruit gaan we richting het noorden, weer terug het Namib Naukluft National Park in. Het park ligt hier direct aan de Atlantische Oceaan. Met een Jeepsafari verkennen we de lichtgele woestijnduinen. Het Pelican Point bij Walfis Bay biedt ons de gelegenheid om talloze robben, flamingo's en pelikanen te fotograferen.

De eerste stap van fotografie naar film is de timelapse. Op basis van 25 foto's per seconde wordt een korte film samengesteld. Stephan Klein van het Duitse mediabureau hunderteins is cameraman en hij legt in deze aflevering uit hoe dit werkt. Voor onze timelapse gebruiken we de LRT Pro Timer en als software LRTimelapse van Gunther Wegner.

Tijdens de Living Desert-tour ontdekken we dat ook de woestijn, die op het eerste gezicht zo dood lijkt, vol leven zit.

Aflevering 5 – De belangrijkste tips voor het fotograferen van wilde dieren

We reizen verder naar het Damaraland en Camp Kipwe, onze uitvalsbasis. Van hieruit gaan we op zoek naar woestijnolifanten. Het is heel wat anders om tijdens een reis wilde dieren te fotograferen in hun natuurlijke omgeving, dan om ze in een dierentuin of tijdens een foto-expeditie vast te leggen. Alexander Heinrichs legt in deze aflevering uit waar je op moet letten als je een Game Drive boekt om foto's te maken.

Aflevering 6 – Tips voor de fotosafari

Onze route gaat verder naar het noorden, naar de Etosha Safari Lodge.. Dit is ons startpunt om in Etosha National Park wilde dieren te fotograferen. Zoals gewoonlijk ontdekken we het National Park in een open safari-jeep. Vanuit deze veilige terreinwagen kunnen we onder andere wilde neushoorns, olifanten, leeuwen en zebra's fotograferen. Christian Ohlig van EIZO geeft handige tips om onder deze typische safari-omstandigheden de beste foto's te maken.

Aflevering 7 – Tips voor het gebruik van autofocus bij snelle dieren

We reizen weer terug naar het zuiden, naar Okonjima, waar we overnachten in het Okonjima Plains Camp. Okonjima is een groot beschermd natuurgebied van 200 vierkante kilometer, vooral voor wilde katachtigen. Hier bevindt zich ook de Africat Foundation. In het park leven niet alleen talloze roofkatten in het wild. Er zijn ook diverse cheeta's binnen een enorme omheining, die te tam zijn om in het wild te overleven. Om de snelle katachtigen zowel geestelijk als lichamelijk fit te houden, bouwen de rangers regelmatig een trainingscircuit op binnen de omheining. Dat is niet alleen een uitdaging voor de snelheid van de allersnelste landdieren ter wereld. Het stelt ook de autofocus van onze Sony-camera's flink op de proef. Daarom geeft Alexander Heinrichs tips voor de beste autofocusinstellingen om dieren te fotograferen die zich snel bewegen.

Aflevering 8 – Storytelling voor video's

In deze aflevering gaan we op zoek naar de wilde luipaarden van Okonjima, een beschermd natuurgebied voor wilde katachtigen. Meestal zijn de fotocamera's van nu ook uitstekend geschikt om video-opnames te maken. Maar filmen is iets anders dan fotograferen. Daarom vertelt cameraman Stephan Klein van het mediabureau hunderteins hoe hij te werk gaat bij het filmen van de Colourclass. Aan de hand van onze zoektocht naar luipaarden geeft hij belangrijke tips waar je op moet letten bij het filmen.

Aflevering 9 – Kleurinstellingen Camera, software en kalibratiedoelen

Helaas: we zijn alweer aangekomen bij de laatste etappe van onze reis door Namibië, de Waterberg Plateau Lodge. Hier gaan we op bezoek bij de breedlipneushoorns die in de buurt leven, en werpen we een eerste blik op het materiaal dat we de afgelopen weken hebben verzameld. Het regent, en we blijven binnen om het te hebben over de technische kant van de fotografie. Christian Ohlig, expert voor kleurenbeheer bij EIZO, legt uit welke kleurruimte je moet instellen in de camera, hoe programma's als AdobeLightroom en Photoshop omgaan met kleur, en hoe je je software het beste kan instellen. Weer terug in Duitsland laat hij aan de hand van de nieuwe EIZO-monitor ColorEdge CS2740 zien, waarom en hoe je een doel moet vastleggen voor je kalibratie dat aansluit bij je werkomgeving.

Aflevering 10 – Tips voor de post-production van videowerk

Weer terug in Duitsland legt cameraman Stephan Klein van mediabureau hunderteins uit hoe hij te werk gaat voor de nabewerking van de Colourclass Namibia. Verder geeft hij handige tips voor het gegevensbeheer met onze G-SPEED Shuttle SSD van G-Technology. Hij gaat ook dieper in op het gebruik van muziek. Wij kopen onze muziek in bij Epidemic Sound, een database speciaal bedoeld voor filmmakers en professionele YouTubers.

Aflevering 11 – Softproofing voor afdruk in een extern fotovaklab

Er zijn allerlei factoren die invloed hebben op het uiteindelijke resultaat dat uit het vaklab komt: de afdrukprocessen, de gebruikte inkt, en vooral de ondergrond waarop je foto's worden afgedrukt. In deze laatste aflevering van de Colourclass Namibia legt kleurbeheerexpert Christian Ohlig van EIZO uit hoe je in de softproofmodus al op je monitor kan zien hoe de afdruk eruit zal komen te zien. Hiervoor gaat hij op bezoek bij het fotovaklaboratorium van White Wall en bekijkt hij precies hoe de foto's uit Namibië worden geproduceerd op uiteenlopende materialen. Op de EIZO ColorEdge CS2740 laat hij aan de hand van Adobe Lightroom en Photoshop zien, hoe je de uitwerking van de volgende productiestap al op de monitor kan simuleren. Vervolgens demonstreert hij hoe je het beeld dan kan aanpassen voor de speciale eigenschappen van het product waarop je het wilt afdrukken.