New York heeft al generaties fotografen geïnspireerd. Geen wonder: de metropool werkt al eeuwen als een magneet op mensen van allerlei slag. Ook de Berlijnse fotograaf Tomaso Baldessarini is gefascineerd door New York.

Tot nu toe heeft Baldessarini vooral naam gemaakt als bekroond portretfotograaf. Hij werkt bij voorkeur aan grotere, samenhangende projecten. Na jaren voelde de inmiddels 32-jarige fotograaf echter een steeds grotere drang om zijn veilige studio te verlaten. “In een studio heb je je team om je heen, je kunt foto's direct controleren en eventueel corrigeren, je hebt controle over het licht, over de mensen. Als je een paar jaar zo werkt, vernauwt dat je fotografische horizon”, legt Baldessarini uit.

New York: de American way of life, met glitter

Een bevriende fotograaf moedigt Baldessarini aan om verder te kijken: “Gewoon doen! Waag de sprong en kijk wat er gebeurt!” En dus vertrekt Baldessarini in het najaar van 2016 richting New York, de stad waar miljoenen mensen van dromen. Het doel: de rijkdom, de glamour en de American Way of Life zelf ervaren, voelen – en vastleggen.

Baldessarini duikt een maand in het kloppende hart van New York, tussen de Hudson en East-River: Manhattan. Hij wil de bewoners zo dicht mogelijk naderen, authentiek en met rauwe eerlijkheid. Daarom kiest hij er bewust voor om slechts met één camera op pad te gaan: de Leica Q. “De vaste groothoeklens van 28 mm van de Leica Q dwingt me om over mijn eigen schaduw heen te springen, om aarzelingen te overwinnen en afstanden te overbruggen”, legt Baldessarini zijn keuze uit.

“Ik geef de controle volledig over aan de situatie, het moment en de mensen. New York is een stad van tegenstellingen en er gebeuren ongelooflijke dingen in een fractie van een seconde. Als je probeert om steeds door de zoeker te kijken, heb je de beste gebeurtenissen alweer gemist.”

Bijzondere momenten direct vastleggen

Maar het gaat Baldessarini er juist om, om deze magische momenten van dichtbij vast te leggen. Zijn strategie: onopvallend blijven! Hij ontwikkelt een gevoel voor zijn omgeving, leert de locaties voor zijn foto's kennen en draagt onopvallende, zwarte kleding. De kleine Leica heeft hij altijd in de hand, vooraf handmatig scherpgesteld op 1 meter, het diafragma tussen de 8 en 11, een zo kort mogelijke sluitertijd. Baldessarini loopt gemiddeld meer dan 10 uur per dag door Manhattan en legt iedere dag zo'n 10 kilometer af. Hij laat zich meevoeren door de stroom van de stad en wacht op de juiste situatie, het juiste moment. Het benauwde klimaat van New York in de nazomer vormt een forse fysieke uitdaging voor Baldessarini, maar de foto's zijn het waard: authentiek en onverbloemd direct.

Van duizenden foto's naar vier fotoboeken

Baldessarini's plan begint vorm te krijgen. Hij wil vier fotoboeken publiceren over vier wijken van New York: Manhattan, Brooklyn, Harlem en de Bronx. Na vier weken reist Baldessarini moe maar voldaan terug naar Berlijn, met 10.000 opnamen op zijn harde schijf. Samen vormen zijn foto's een boeiend sociaal beeld, ver weg van de gangbare clichés. Apart, breekbaar, berustend en strijdvaardig – even veelzijdig als de stad zelf.

In samenwerking met zijn curator Bianca Winter maakte Baldessarini in de drie maanden daarna een eerste selectie van 1000 foto's, die ze uiteindelijk terugbrachten tot 450 stuks. Deze “essentie” werd uitgelicht en in twee intense dagen ontstond de rode draad van het eerste fotoboek. “Het was fascinerend om te merken hoe afgedrukte foto's en afstand tot het eigen werk onverwachte mogelijkheden bieden: mensen, kleuren en patronen vielen steeds meer samen tot een homogeen geheel”, vertelt de fotograaf over de samenwerking. “De foto's spreken voor zich, de mensen vertellen hun eigen verhaal, zonder onnodige woorden”, daarvan is Baldessarini overtuigd.

Productie en marketing in eigen beheer

Het fotoboek begint concreet vorm te krijgen en Baldessarini moet een besluit nemen: werkt hij samen met een uitgeverij, zoals hij oorspronkelijk van plan was, of geeft hij zijn eerste fotoboek in eigen beheer uit? Hij voert gesprekken met vele uitgeverijen en krijgt verschillende aanbiedingen, maar uiteindelijk kiest hij een andere weg: “Bij jonge kunstenaars leggen veel uitgeverijen het risico volledig bij de kunstenaar. De uitgeverijen verdienen geld, terwijl de kunstenaar hoogstens zijn onkosten kan dekken, en in het slechtste geval zelf voor de kosten opdraait.” Het is een ontnuchterende samenvatting.

Baldessarini kiest ervoor om zijn boek in eigen beheer uit te geven en het hele project als leerervaring te beschouwen: “Mijn postproductie doe ik in principe sowieso zelf. Alleen dan kan ik mijn eigen visie naar voren brengen. Fotografie is bijzonder subjectief en daarom moet de fotograaf alles zelf in de hand houden. Daar komt nu nog de vormgeving en de marketing bij.”

Baldessarini voert 90% van zijn beeldbewerking uit met Capture One en 10% met Photoshop. Als één van de eerste fotografen werkt hij met de nieuwe ColorEdge CG2730-monitor van EIZO. “Op mijn Apple-monitoren zien de foto's er altijd super uit, maar de weergave is vaak te scherp, te kleurrijk en te contrastrijk. Zo krijg ik geen realistisch beeld van het daadwerkelijke grafische bestand”, legt Baldessarini uit.

"Daarom werk ik met de grafische monitoren van EIZO, waarvan de hardware gekalibreerd is. Met het ICC-profiel van de drukkerij kan ik dan in de softproofweergave op mijn monitor precies zien, hoe de foto's er afgedrukt uit zullen zien. Ik had de kans om de ColorEdge CG2730 van EIZO al te testen, voordat hij op de markt kwam. En ik ben echt extreem tevreden. Het is professionele apparatuur voor mensen met de allerhoogste eisen – waar hij volledig aan voldoet.”

In de drukkerij selecteert Baldessarini het ideale papier voor zijn project. Hij kan tot in de details bepalen hoe zijn boek eruit komt te zien. “Het grote voordeel is dat ik me niet hoef te houden aan de voorschriften van een uitgeverij”, vertelt hij. Nadelen zijn er echter ook: hij kan niet terugvallen op het verkoopnetwerk van de uitgeverij. Baldessarini maakt zich hier niet al te veel zorgen over: “Via social media zijn er nog andere manieren om een boek succesvol in de markt te zetten.”

Op dit moment werkt Baldessarini al aan zijn volgende boek, “Queens”. Het is een uitgave over drag queens die in de zomer van 2017 moet verschijnen. Aan het eind van het jaar wil hij voor drie maanden naar Amerika om daar zijn eerste documentairefilm op te nemen.

Over Tomaso Baldessarini

Tomaso Baldessarini is freelance fotograaf. In 2012 is hij afgestudeerd als Bachelor of Arts aan de Technische Kunsthochschule (BTK) in Berlijn, met fotografie als zwaartepunt. Sindsdien werkt hij als digital operator, retouchespecialist en fotograaf, waarbij hij vooral reclamefotografie en fotokunst maakt.
Hij is merkambassadeur voor PhaseOne en wordt vertegenwoordigd door Kelly Kellerhof. Zijn werk is al gepubliceerd in uiteenlopende kranten en tijdschriften, waaronder Die Welt, Die Zeit, Rolling Stone en Vice. Hij won onder andere de International Photography Awards van de Lucie Foundation in 2016 en de PX3 Competition 2016. Naast diverse groepstentoonstellingen in onder andere New York en Wisconsin had hij in 2015 ook een eigen tentoonstelling in de Blond and Blond Gallery in Berlijn, getiteld “ANTI.MONO.STEREO”.

CG2730 CG-serie
CG2730 ColorEdge

Voor de meest veeleisende fotografen en ontwerpers is er de volledig uitgeruste CG2730 met True-Black-paneel, 16-bits Look-Up Table en meegeleverde afschermkap.

  • 68,4 cm (27 Inch)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Geïntegreerde sensor voor zelfkalibratie
  • Formaat 16:9
1931,00 EUR
Adviesprijs incl. 21 % BTW.
  • 68,4 cm (27 Inch)
  • 2560 x 1440
  • IPS (Wide Gamut)
  • Geïntegreerde sensor voor zelfkalibratie
  • Formaat 16:9