Tot medio 2013 heb ik gefotografeerd, vanaf 2007 ook digitaal. Als ik prints nodig had, liet ik die maken bij printcentrales, maar was elke keer eigenlijk teleurgesteld in het resultaat. Naast technische zaken als kleurzweem vooral dat andere: Ik kreeg niet die beleving die ik zocht, maar naar mijn overtuiging wel had in mijn beeld op mijn beeldscherm, of kende van mijn dia projecties.
Toen ik digitaal begon te werken, met Lightroom 2, had ik gelijk al een voor mij nog net betaalbare goede 19" EIZO monitor gekocht, zoals die ook op de vakopleidingen werd gebruikt.

Al snel ben ik begonnen om zelf te gaan printen. Begin 2008 mijn eerste echte foto-printer gekocht, de HP-9180, een A3plus formaat printer met pigment inkten. Ik weet nog de reactie van mijn vrouw toen die printer op de eettafel stond: "Wat een monster, is dat nu nodig?"

Ja dat was nodig. Ik weet nog goed hoe het ging bij mijn eerstvolgende klant. Ik had aangegeven dat ik naast gewone prints ook hoge kwaliteit prints kan leveren, op een baryta papier. Dat zei de klant niet veel dus koos die voor de goedkoopste. Bij het afleveren bij de klant legde ik naast een van de prints ook een print op een baryta papier van dat zelfde beeld.
De reactie was "doe mij die mooie print maar", en werd zonder meer de hogere prijs betaald.  Sindsdien vaker zo het verschil getoond, met steevast dezelfde uitkomst.
Het verschil was ook groot: op dat baryta papier werd het beeld echt dimensioneler, het kwam als het ware tot leven. Ik had eindelijk prints die mijn beelden tot leven deden komen, die beleving die ik zocht kwam er echt uit.

Ik ben me gaan verdiepen in het fenomeen van printen, waardoor de kwaliteit steeds verder toenam. Gaandeweg kreeg ook vragen van fotografen of ik voor hen ook wilde printen.
Eind 2012 mijn volgende printer gekocht, een Epson 4900. Zelf profileren werd noodzakelijk, dus kocht ik een professioneel profileer-apparaat. Nu kon ik zelf werken naar die print kwaliteit en constantheid die ik zocht. Het goed kunnen calibreren en profileren van mijn printers is net zo belangrijk als van mijn beeldschermen.  Nu kan ik erop vertrouwen dat wat ik op mijn beeldscherm zie, ook op de print er zo uitziet.

Ik fotografeerde in part-time, en daarnaast ook printen werd teveel. In 2013 heb ik na lang wikken en wegen besloten om te stoppen met fotograferen en ben ik een online printstudio begonnen.
Ik heb mijn sterkte -Het tot leven laten komen van beelden- als centraal thema gepakt en daaromheen mijn plan uitgewerkt en uitgevoerd. Ik ben blij dat ik die beslissing heb genomen. Want beelden tot leven laten komen in unieke Fine Art Prints is mijn passie gebleken.

Beelden tot leven laten komen in unieke Fine Art Prints

Fotografen , beeldmakers, zijn goed in beelden maken, met dat digitale eindresultaat op hun beeldscherm. Hun klanten willen een steeds meer een tastbaar resultaat, vaak voor aan de muur.
Om de beelden van mijn klanten tot leven te laten komen in unieke Fine Art Prints moet ik een aantal zaken goed doen.
Allereerst de tijd nemen om te connecten met de beeldmaker, mijn fotografie ervaring blijkt daarbij enorm te helpen. Ik moet immers begrijpen wat de beeldmaker voor ogen heeft. Daar neem ik dan ook de tijd voor.
Verder met de beeldmaker een bij het beeld passend papiersoort kiezen, met name Fine Art papieren hebben een karakter. De juiste karakter-match met het beeld doet de beleving die de beeldmaker nastreeft maximaal tot uiting komen.
Daarnaast ervoor zorgen dat ik de hoogst mogelijke printkwaliteit lever, elke print weer en voor elk papiersoort dat ik lever. En dat zijn er vele tientallen.

Een goede monitor is cruciaal

Een goed beeldscherm voor grafische toepassingen is voor mij dan ook cruciaal. Het is het enige apparaat dat je digitale beeld voor jou zichtbaar maakt.
Ik moet het beeld, die grote hoeveelheid kleurige pixels, in hun volle kwaliteit zien, om met de beelmaker samen te werken naar die unieke Fine Art Print.
Daarnaast is soft-proofing, het op beeldscherm simuleren hoe kleur, toon en contrast op de print er uit gaat zien, voor mij onontbeerlijk voor het perfecte print resultaat.
Kortom, dit vereist de hoogst mogelijke kwaliteit van het beeldscherm.
 
Ik ben in 2008 begonnen met een 19" Eizo, toen overgestapt op NEC, en sinds enige tijd werk ik met de EIZO CG248-4K. Na uitvoerig testen voor deze monitor gekozen, vanwege de zeer hoge beeldkwaliteit , de garantie die EIZO biedt en de ondersteuning van EIZO. De keuze voor de 4K is vooral het feit dat ik het beeldscherm-raster tussen de pixels niet meer zie, dus een volledig naadloos aaneensluitend beeld zie. Dit sluit veel beter aan op de print, want ook daar zie ik niet de afzonderlijke inktdruppeltjes, maar een continue toon.
Bij het softproofen is dit voor mij zeer waardevol, het sluit beter aan op de print beleving, er zit nog minder verstoring tussen mij en het beeld.
Mijn beeldscherm heeft een centrale plek in mijn printproces, de EIZO CG248-4K voldoet perfect aan de zeer hoge eisen die ik daarbij stel.

CG248-4K CG-serie
CG248-4K ColorEdge

De 24-inch CG248-4K is met de 4K-UHD-resolutie speciaal ontwikkeld voor mensen in de creatieve sector. Beelden voor gedrukte media, fotografie en videoproductie worden in een resolutie van 185 ppi weergegeven.

  • 60,4 (24,0 Inch)
  • 3.840 x 2.160 (4K UHD)
  • IPS (Wide Gamut)
  • Max. kijkhoek horizontaal: 178°
  • Formaat 16:9
2.449,00 EUR
Adviesprijs incl. 21 % BTW.
  • 60,4 (24,0 Inch)
  • 3.840 x 2.160 (4K UHD)
  • IPS (Wide Gamut)
  • Max. kijkhoek horizontaal: 178°
  • Formaat 16:9