EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 0

Veel plezier!EIZO Corporation viert haar 50-jarig jubileum op 1 april 2018.  Om dit te vieren zullen we de komende 50 weken elke woensdag een aflevering of een weetje over ons verleden plaatsen. Natuurlijk plaatsen we ook nieuws over onze nieuwe producten.

Veel plezier!

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 1

De geschiedenis van EIZO (groep) begint in 1967. Nanao Electric Co., Ltd. werd opgericht in Nanao, Ishikawa, en begon het volgende jaar als onderaannemer met het produceren van een 14-inch zwart/wit-TV. Door deze zwart/wit-TV te produceren ontwikkelde het bedrijf een gedegen techniek voor kwaliteitscontrole en massaproductie. Hiermee was de basis gelegd voor productie van hoge kwaliteit.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 2

In 1978 begonnen we met OEM-productie (original equipment manufacturer) voor het razend populaire arcadespel Space Invaders. Dit spel was oorspronkelijk in zwart/wit. Wist u dat EIZO de kleuren heeft toegevoegd? Hiermee lieten we onze capaciteiten voor ontwikkeling zien, die we met TV's en andere producten hadden opgebouwd.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 3

In 1981 bouwden we een fabriek in Hakusan, Ishikawa, waar EIZO Corporation nu is gevestigd. We hebben onze productieschaal uitgebreid, inclusief onze fabriek in Nanao, en begonnen OEM-productie van videorecorders (VCR's) en radiocassettetelevisies, naast CRT-monitoren voor videogames.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 4

In de jaren 80 begon de PC in algemeen gebruik te komen. In 1981 begon EIZO met de OEM-productie van computermonitoren, maar ondertussen groeide de wens om ze uit te gaan brengen onder onze eigen merknaam. Uiteindelijk hebben we dit in 1985 gerealiseerd met een 12-inch CRT-monitor, genaamd de '7030'. 

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 5

De eerste markt waarop we de CRT-monitoren van het EIZO-merk hebben uitgebracht was Europa, omdat hier veel waarde wordt gehecht aan goede kwaliteit. Ons merk kreeg de naam EIZO, omdat dit het Japanse woord is voor 'beeld'. We waren vastberaden om vanaf dat moment uitstekende beeldvormingsproducten te leveren, op basis van de beeldstechnologie die we hadden ontwikkeld.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 6

In 1984, nog voordat we ons eigen merk hadden opgezet, gingen we op zoek naar distributeurs in Europa die EIZO-producten zouden willen verkopen. De belangrijkste overweging was of ze het idee van 'een goed product voor een redelijke prijs' konden omarmen. Als eerste tekenden we contracten met distributeurs in Duitsland, Zwitserland, Denemarken en Nederland. Hierna hebben we ons verkoopnetwerk uitgebreid naar Oostenrijk, Zweden en Griekenland. Een deel van deze distributeurs vormt de basis van onze huidige bedrijvengroep en verkoopt vandaag de dag nog steeds EIZO-producten. 

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 7

In 1985 zijn we uitgebreid naar de Verenigde Staten, door een kantoor te openen in Californië. Het was moeilijk om in zo'n groot land de balans te bewaren tussen kwaliteit en prijs, waardoor de verkoop een uitdaging werd. Maar het verkopen van grafische kaarten bij monitoren, waarmee beelden met hoge resolutie konden worden weergegeven, bleek een succesvolle strategie. De verkoop werd geleidelijk beter. 

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 8

De EIZO-groep bestaat op dit moment uit zeven bedrijven in Japan en tien bedrijven buiten Japan. Eén keer per jaar komen vertegenwoordigers van alle bedrijven in de EIZO-groep en de verkoopdistributeurs samen in het EIZO-hoofdkantoor in Japan voor een evenement genaamd 'EIZO United'. Hier kunnen ze hun kennis van EIZO verdiepen door de nieuwste producten die worden ontwikkeld te zien en persoonlijk ervaringen uit te wisselen. In 2017 waren 86 mensen uit 29 landen aanwezig.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 9

Op ons hoofdkantoor in Japan hebben we ons eigen systeem om de vergaderruimtes een naam te geven. Elke ruimte is vernoemd naar een stad waarin een van de bedrijven van onze groep is gevestigd. Zo zeggen we soms dus iets zoals 'De vergadering is in Wenen.'

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 10

Bij EIZO Europe GmbH, een van de bedrijven van onze groep in Duitsland, zijn de vergaderruimtes vernoemd naar steden in Japan. Een daarvan is Hakusan (waar het hoofdkantoor van EIZO is gevestigd), maar er zijn ook bekendere steden zoals Kyoto en Osaka.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 11

Nu gaan we weer verder met gebeurtenissen uit ons verleden. In de jaren 80 en 90 ondersteunden PC's alleen lage resoluties. Daarom waren er grafische kaarten nodig waarmee beelden van hoge resolutie konden worden weergegeven. We ontwikkelden onze eigen grafische kaart en verkochten deze als set met de 9070S CRT-monitor. In een tijd dat 14-inch monitoren de norm waren, verkochten wij een 16-inch monitor. Dit was niet alleen in Europa een hit, maar ook in de Verenigde Staten.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 12

Aan het einde van de jaren 80 waren de CRT-monitoren van EIZO razend populair in het buitenland en doken ze in Japan op als omgekeerde import. De beeldkwaliteit van CRT-monitoren wordt beïnvloed door aardmagnetisme. Daarom hebben we in onze fabriek in Japan een ruimte opgezet die het aardmagnetisme in de regio waarnaar de monitoren worden verzonden nabootst, en de beeldkwaliteit van iedere individuele monitor hierop aangepast. Als de monitor wordt gebruikt buiten het beoogde gebied, worden de kleuren niet juist weergegeven. De EIZO-monitoren die terug naar Japan werden geïmporteerd zullen dus misschien niet juist hebben gewerkt. In 1991 begonnen we met de productie en de verkoop van monitoren voor Japan onder de merknaam NANAO, wat ook de naam van ons bedrijf was op dat moment.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 13

Begin jaren 90 hadden CRT-monitoren de overhand. De overgang naar LCD-monitoren was verwacht, maar voor commerciële doeleinden waren de technologie en de kosten nog niet geschikt. EIZO nam hierin echter een voorsprong, met de ontwikkeling en productie van de FA-1020 LCD-monitor in 1993. De prijs op dat moment was één miljoen Japanse yen (ongeveer 8900 hedendaagse Amerikaanse dollar). De monitor was een commerciële flop, maar zijn ontwikkeling bewees 25 jaar geleden al dat onze liefde voor de nieuwste technologie ingebouwd is in ons DNA.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 14

In de jaren 90 waren we verstrikt in een intense prijzenstrijd: de invoering van de Euro had invloed op onze wisselkoersen en grote PC-producenten betraden nu ook de monitormarkt. Daarnaast werd productie steeds vaker verplaatst naar Zuidoost-Azië, waar personeelskosten lager waren. Wereldwijd namen de prijzen af en ons bedrijf leed hieronder. Als tegenmaatregel besloten we een productielijn te ontwerpen en lokale werknemers op te leiden als onderdeel van een plan om de productie van monitoren uit te besteden naar Singapore. Maar toen gebeurde er iets.

Wordt volgende week vervolgd.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 15

Vervolg van vorige week.

Net voor de implementatie besloten we om ons plan om productie uit te besteden naar Singapore te annuleren. Het inzicht achter deze beslissing: een bedrijf dat kosten benadrukt en productie naar het buitenland verplaatst, wordt in de toekomst afhankelijk van eenvoudige kostenverlagingsmaatregelen. We waren bang dat de bedrijfscultuur die we hadden opgebouwd – met het streven naar hoge kwaliteit en hoge betrouwbaarheid – hieronder zou lijden. In plaats van onze productiebasis te verplaatsen, zijn we overgestapt op een beleid van kostenvermindering door het ontwerp fundamenteel te veranderen. Het resultaat van deze beslissing in 1994 was dat we de prijs van onze monitoren significant konden verlagen, onze kwaliteit konden behouden en tegelijk zelfs meer klanten konden aantrekken. 

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 16

In 1996 hebben we ons merk wereldwijd verenigd onder de naam EIZO, nadat we in Europa als EIZO bekend waren geworden en als NANAO in Japan en Noord-Amerika. Deze merkvereniging leidde tot verdere internationale uitbreiding.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 17

De kleur van het EIZO-logo dat sinds 1996 wordt gebruikt, staat voor RGB (rood, groen, blauw), de primaire kleuren van licht. Daarnaast werden verschillende betekenissen en gedachtegangen verwerkt in het ontwerp. Nieuwsgierig geworden?

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 18

Naast de vernieuwing van het EIZO-logo in 1996, hebben we ook het productontwerp vernieuwd. We hebben niet alleen het uiterlijk veranderd, maar ook het interne ontwerp van de monitor vanaf de basis herzien. We wilden het een meer 'mensgericht' maken en hebben daarom het idee van ergonomie toegepast in het ontwerp*. Deze CRT-monitor ontving de 'Long Life Design Award' van Good Design Award in 2007, van het Japan Institute of Design Promotion.

*Wanneer de monitor werd geïnstalleerd met de achterkant parallel aan de muur (haaks op de vloer) stond de monitor schuin naar boven, om rekening te houden met het feit dat de natuurlijke blikrichting naar onder is gericht.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 19

In maart 1997 begonnen we met de marketing voor LCD-monitoren. Het eerste model, de 13,8-inch FlexScan L23, had een standaardprijs van ongeveer $ 3500,- in hedendaagse Amerikaanse dollar. In november van hetzelfde jaar brachten we de 15-inch FlexScan L34 uit. Aangezien LCD-monitoren op dat moment nog lage resoluties en hoge prijzen hadden in vergelijking met CRT-monitoren, was de verkoop in het begin nog traag, maar op de beursvloeren van financiële instellingen won de monitor gestaag terrein. Omdat één gebruiker meerdere monitoren gebruikte, waren LCD-monitoren veel effectiever om de benodigde installatieruimte en stroomverbruik te verminderen ten opzichte van CTR-monitoren.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 20

Op basis van de behoeften van financiële instellingen ontwikkelden we in 1998 de eerste 18-inch monitor met een resolutie van 1280 x 1024: de FlexScan L66, met groter formaat en hogere resolutie. Het design was al aangepast op het gebruik op beursvloeren: de L66 kon worden neergezet op een bureau zoals gewoonlijk, maar was ook beschikbaar als model voor vrije montage aan een wandbeugel.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 21

In 2001 brachten we de 18,1-inch FlexScan L675 uit, met de smalste bezel ter wereld op dat moment: slechts 19 mm. Deze monitor werd meteen een hit in financiële instellingen. Naast de dunne schermrand had de L675 een in hoogte verstelbare voet en een mechanisme om het scherm te draaien. Voor de beeldkwaliteit zorgde een IPS-paneel met een brede kijkhoek. De specificaties waren dus een soort prototype van de huidige LCD-monitoren.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 22

In 2001 maakten we een bezel van slechts 19 mm breed, in 2004 werd dit 11 mm, in 2006 nog 6,9 mm en uiteindelijk leverden we in 2015 een rand van slechts 1 mm. Deze extreem dunne rand was mogelijk door een andere structuur van het display en dankzij de consequente ontwikkeling van het mechanisch ontwerp van de monitor. Wanneer u meerdere monitoren naast elkaar plaatst, wordt de ruimte tussen de displays kleiner. Dit zorgt voor comfortabeler gebruik.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 23

Ter viering van het 5-jarig jubileum na de introductie van LCD-monitoren in 1997, brachten we in 2002 een oplage van 3000 limited edition 17-inch monitoren wereldwijd uit: de FlexScan PLACEO. Met de behuizing en het oppervlak overwonnen we veel uitdagingen. Zo hebben we de behuizing van aluminium gemaakt, met hair-line processing, gritstralen en diamantsnijden.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 24

Op basis van de trend om röntgenbeelden en andere medische afbeeldingen van film om te zetten naar digitale gegevens, hebben we speciale LCD-monitoren ontwikkeld voor de weergave van medische beelden. In 2002 begonnen we met de verkoop hiervan. Hiervoor moesten we de subtiele schaduwen van röntgenbeelden uiterst nauwkeurig kunnen weergeven. Om de basis van medische beeldvorming te leren, nodigden we onder andere radiologen uit om lezingen te geven aan werknemers.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 25

EIZO ontwikkelt en produceert niet alleen monitoren voor mammografie, maar sponsort ook seminars voor artsen, bijvoorbeeld in Japan, de Verenigde Staten en Rusland.

Daarnaast dragen EIZO-werknemers op Pink Ribbon-dag in oktober overal ter wereld roze, en geven ze voorlichting over borstkankeronderzoek.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 26

In 2003 begonnen we met de ontwikkeling van en marketing voor LCD-monitoren voor de creatieve markt, zoals fotografie en drukwerk. Op dat moment was het nog algemeen bekend dat de beeldkwaliteit van LCD-monitoren slechter was dan die van CRT-monitoren. Daarom ontwikkelden we geavanceerde functies zoals hardwarekalibratie, om uitstekende beeldkwaliteit te realiseren.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 27

In de camera-industrie zijn er drie grote camera-awards: TIPA en EISA in Europa en de Camera Grand Prix (DGP) in Japan. EIZO ColorEdge-monitoren hebben deze prijzen allemaal gewonnen: TIPA in 2005, 2007, 2009 en 2010, EISA in 2017 en de Grand Prix in 2008.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 28

EIZO introduceerde in 2003 informele kledingvoorschriften (smart casual) in Japan. Op dat moment hadden de meeste bedrijven in Japan kledingvoorschriften waarbij pakken de norm waren. Het idee achter deze nieuwe kledingvoorschriften was om een werkomgeving met meer vrijheid te bevorderen.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 29

In 2004 begonnen we in Japan met de ontwikkeling, de productie en de verkoop van LCD-televisies voor thuis, met het doel om onze technologie voor videoweergave te verbeteren. Hieruit ontstond FORIS.TV, met de nadruk op natuurlijke beeldweergave, natuurlijk geluid en functioneel design met karakter. De blauwe kleur van de behuizing was gebaseerd op het azuurblauw dat is toegepast in een belangrijk Japans cultureel erfgoed, de Seisonkaku-villa in Kanazawa, dat naast Hakusan ligt, waar het EIZO-hoofdkantoor is gevestigd.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 30

In 2007 hebben we een onderzoeks- en ontwikkelingsgebouw met 6 verdiepingen opgericht bij ons hoofdkantoor in Hakusan, Ishikawa. Het doel hiervan was onze ontwikkelingscapaciteit, mobiliteit en efficiëntie te vergroten, en om de kwaliteit van ons ontwerp te verbeteren. Vanaf de bovenste verdieping zijn zowel de Hakusan-berg als de Japanse Zee te zien. Op de begane grond is ook de lunchzaal waar iedereen, van werknemers tot de directie, hun lunch eet.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 31

In 2007 namen we Tech Source over (nu EIZO Rugged Solutions Inc.) in de Verenigde Staten. Op dat moment ontwikkelde het bedrijf voornamelijk grafische kaarten voor luchtverkeersleiding. Met deze overname realiseerden we onze volwaardige entree in de luchtverkeersleidingmarkt.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 32

In 2007 kochten we het bedrijf voor medische monitoren van Siemens AG in Duitsland en richtten we EIZO GmbH op. De kracht van het bedrijf ligt op het gebied van medische beeldvormingsapparaten en operatiekamers. Door dit te combineren met de expertise op het gebied van diagnostische beeldweergave die we op dat moment hadden opgedaan, konden we onze positie in de gezondheidszorg versterken.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 33

In 2009 kochten we het bedrijf op het gebied van monitoren en printplaten van het Duitse eg-electronic. Dit bedrijf hield zich bezig met de ontwikkeling, productie en verkoop van industriële monitoren en monitoren voor luchtverkeersleiding. Deze overname en de overname van Tech Source (ontwikkelaar van grafische kaarten voor luchtverkeersleiding) in 2007, stelde ons in staat om onze activiteiten in de luchtverkeersleidingmarkt verder te versterken.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 34

Op 1 april 2013 hebben we onze naam veranderd van EIZO Nanao Corporation naar EIZO Corporation. De reden om onze merknaam en de bedrijfsnaam samen te voegen, was dat we onze internationale naamsherkenning wilden verbeteren en verdere groei wilden realiseren.  Het was ook een belofte om vanuit onze kerncompetentie op het gebied van videotechnologie te blijven reageren op de verwachtingen van de markt.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 35

In oktober 2015 kochten we via EIZO Medical Solutions Inc de tak voor medische systeemintegratie van Imation Corporation in Japan. Het doel hiervan was een sterke synergie, door de hardware- en softwaretechnologie van onze monitoren te combineren met onze expertise in kwaliteitscontrole.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 36

In 2016 kochten we het endoscopiemonitorenbedrijf van Panasonic Healthcare Co., Ltd. In 2017 ontwikkelden we onze eerste chirurgische 3D-monitoren en verkochten we deze onder het EIZO-merk.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 37

EIZO levert tegenwoordig producten en diensten aan verschillende markten, die door klanten over de hele wereld worden gebruikt. Op onze pagina met case studies introduceren we er een paar. Neem een kijkje en zie hoe klanten over de hele wereld EIZO gebruiken.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 38

EIZO MS Corporation in Hakui, Ishikawa, maakt printplaten voor EIZO-monitoren. Honderden kleine elektronische onderdelen zoals condensators worden aan de printplaat bevestigd en verschillende inspecties worden uitgevoerd. De productie van deze printplaat is van doorslaggevend belang voor de hoge betrouwbaarheid van EIZO-monitoren. Daarom doen we dit binnen ons eigen bedrijf. Het EIZO-kenmerk wordt op de printplaat gedrukt.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 39

Meer dan 80% van de EIZO-producten worden geproduceerd in de fabriek bij het hoofdkantoor in Hakusan, Japan. Er worden meerdere soorten productieomgevingen gebruikt, zodat we een grote verscheidenheid aan producten kunnen produceren – van modellen voor massaproductie tot modellen die in kleine aantallen op maat worden gemaakt. Een van deze productieomgevingen is een montageproces met een lopende band. Deze is geschikt voor de massaproductie van hetzelfde model en wordt vooral gebruikt voor de productie van FlexScan-monitoren.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 40

Na de montage is de monitor nog niet klaar voor verzending. Het display ondergaat eerst nog een zogeheten 'verouderingsproces'. Dit doen we door de stroom een tijd lang aan te zetten en het display weer te geven, om zo het elektrische circuit in de monitor te stabiliseren en eventuele initiële fouten te detecteren. Ziet u trouwens op de foto dat de helderheid en de kleur van iedere monitor anders is? Er zijn individuele afwijkingen in het LCD-paneel en de verschillen komen zo uit het montageproces. Daarom is het volgende proces, de kalibratie, zo belangrijk.

EIZO 50-jarig jubileum: aflevering 41

Na het verouderingsproces kalibreren we alle monitoren en inspecteren we deze één voor één. Door dit onderzoeks- en inspectieproces verwijderen we de variatie in producten waar we het vorige week over hadden. Zelfs wanneer u meerdere EIZO-monitoren naast elkaar gebruikt, is het verschil in kleur en helderheid tussen de displays klein.